Przejdź do głównej zawartości

Problematyczny BPMN ?

Początek trochę z innej beczki...



„Bardzo dobra znajomość j. angielskiego w mowie i piśmie (warunek konieczny)”
„Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym komunikację z anglojęzycznymi partnerami”
„Analityk Biznesowy z językiem angielskim”
„Znajomość języka angielskiego umożliwiająca swobodną komunikację”

Pierwsze 4 oferty pracy, które gdzieś tam walają się po mojej skrzynce mailowej zawierają taką oto KROPKĘ w swoich wymaganiach.

Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że bez angielskiego w dzisiejszych czasach to człowiek nie ruszy – nie ma szans.

Niestety, jak to mawiają, organ nieużywany zanika, podobnie jest z językiem, jeśli się nie praktykuje, nie czyta, nie mówi to później ciężko wrócić na właściwą ścieżkę.

Podobnie było ze mną. Kilkuletni brak praktyki sprawił, że moja „swoboda” językowa malała odwrotnie proporcjonalnie do mojego wieku.

Postanowiłam coś z tym zrobić.

Zapisałam się na konwersację z Panią, która na co dzień jest nauczycielką języka angielskiego a prywatnie jest żoną Kanadyjczyka. Pięknie włada angielszczyzną i świetnie prowadzi swoje zajęcia. Zaproponowała mi lekcje, w których to ja wybieram content.

Przed zajęciami wysyłam jej artykuły, publikacje czy audycje o których chce porozmawiać a później przez 60 min „wałkujemy” dany temat.

Postanowiłam połączyć przyjemne z pożytecznym, więc na następne zajęcia wybrałam artykuły z zakresu ogólnopojętej analizy:

http://www.bpmleader.com/2012/02/15/the-real-problem-of-the-bpm/

https://hbr.org/2012/09/ten-reasons-people-resist-chang 

Pierwsza publikacja, mimo, że z 2012 roku wg mnie jest bardzo aktualna. Po krótce przedstawia podstawowe problemy związane z wprowadzaniem procesowego myślenia do firm i przedsiębiorstw.  Opisane są trudności dotyczące definiowania procesów biznesowych oraz ich mierników (KPI). Przedstawione są bariery, jakie musi pokonać analityk, żeby przekonać organizacje, nie tyle do wprowadzenia procesów biznesowych, bo umówmy się, papier wszystko przyjmie i nie sztuką jest stworzenie opasłej księgi procesów. Tu chodzi o pokazanie ludziom, że uporządkowane systemy działają szybciej, sprawniej i są dużo bardziej efektywne od tych, w których panuje „kontrolowany chaos” .

Niestety nie ma się co oszukiwać, nie każdy lubi zmiany. Jak to mawiają Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka.  I o tym jest drugi artykuł „Ten Reason People Resist Change”. Autor publikacji pokazuje 10 najbardziej popularnych powodów, dla których ludzie nie lubią zmieniać aktualnego stanu rzeczy. Przedstawia sposoby, jak Liderzy grup powinni sobie radzić z uprzedzeniami i niechęcią do „nowego”. Po lekturze tych pozycji wiem, że nie ma jednej, słusznej drogi, ale nigdy nie wolno się poddawać, jeśli wiemy, że to chcemy robić ma sens. Do wszystkiego trzeba podejść ze spokojem i odpowiednio zamodelować sobie procesy swoich działań 😊

Zachęcam do lektury obu artykułów.

Grafika pochodzi z: https://www.modeliosoft.com/en/resources/diagram-examples/bpmn-diagrams.html



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak Pani przeprowadza analizę? Pytania rekrutacyjne na Analityka Biznesowego

Na moim ulubionym blogu o analizie znajduje się post z 99 pytaniami, które mogą pojawić się na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko analityka biznesowo/systemowego.
Przejdź do pytań
Od dziś będę opracowywać pytania znajdujące się na tej liście, co w konsekwencji pozwoli mi na sporządzenie obszernego materiału, który ułatwi przygotowanie się do skomplikowanego procesu rekrutacyjnego.  
Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że ile firm tyle różnych procesów i pytań kwalifikacyjnych, ale zagadnienia znajdujące się na liście „99 pytań” są na tyle uniwersalne, że można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że część z nich zostanie użyta w trakcie rozmów wstępnych.
No to lecimy :) pytanie na dziś to 
Jak Pani przeprowadza analizę?
Pierwsze co mi się nasunęło na myśl: „To zależy” 😉 , ale żeby na tym nie kończyć, to może napiszę od czego to tak naprawdę zależy.
Ostatnio miałam przyjemność być na warsztatach Przewodnik po analizie dla zdezorientowanych- Jak właściwie zabrać się za analizę i…

Jakie znasz rodzaje diagramów UML – lista 99

Dziś post krótki ale treściwy!
Takie podobno cieszą się największym zainteresowaniem 😊
Jakie Pani zna rodzaje diagramów UML ?
No i może ktoś się zdziwi, ale wszystkich diagramów UML jest 13😉 ale oczywiście korzystanie ze wszystkich na raz często mija się z celem, bo projekt np.: nie zakładał tworzenia diagramu rozlokowania, albo wymagane były tylko diagramy przypadków użycia, klas i sekwencji.

 Ale ! ale! ale ! to nie jest do końca tak, że jak czegoś na co dzień nie używamy to jest nieistotne i mało ważne.  
Bo jeśli np.: okaże się, że w ramach dokumentacji ma powstać jakiś „rysunek” obrazujący relacje pomiędzy odpowiednimi częściami systemu to nie zaczniemy tworzyć nowego typu diagramu tylko skorzystamy z diagramu Struktur Połączonych (bo na kiego grzyba koło na nowo wymyślać). A dlaczego z niego skorzystamy ? bo wiemy, że istnieje i do tego właśnie powinien zostać użyty. A gdybyśmy o nim nigdy nie słyszeli to prawdopodobnie tworzylibyśmy nowe, nikomu niepotrzebne struktury i di…

User Stories i Przypadki Użycia na liście 99

Dziś połączymy odpowiedź do trzech pytań z listy 99 😊
Proszę napisać wymganie w formie user stories. 
Proszę zapisać wymaganie w formie przypadku użycia.
Czym są sytuacje wyjątkowe w opisie przypadków użycia ?
No to może zanim zabierzemy się za konkretną odpowiedź, musimy wiedzieć (chociaż tak pokrótce), czym jest User Stories, a czym Use Case.

User Stories (US) – inaczej historyjki użytkownika (po angielsku zawsze lepiej to brzmi), są krótką notatką z konwersacji/wywiadu na temat działania systemu. Dzięki User Stories doprecyzowujemy wymagania z rozmowy z klientem. Tylko pamiętajmy, że nie są one po to, aby szukać winnych w razie ewentualnych niedomówień i nie powinny stanowić dowodów w „kwitach” na naszych klientów 😉. [2]
User Stories mają w sposób syntetyczny opisywać warunki, jakie powinny zostać spełnione z perspektywy użytkownika i cel, w jakim ta funkcja ma zostać przygotowana.  (definicję tę znalazłam w kursie Specjalistów Analizy)[3].
Ważne jest to, aby User Stories przedsta…