Przejdź do głównej zawartości

Co z tą strategią?

Co z tą strategią?


Dużo ostatnio czytam na temat „dobrej strategii przedsiębiorstwa”, albo o tym, że „zawiodła nowa strategia firmy”, albo „udało się wdrożyć rewolucyjną strategię, która pozwoli na osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych” a tak później pomyślałam, czy szary pracownik firmy powinien znać tę całą STRATEGIĘ?

Po bardzo szybkim zastanowieniu uznałam, że odpowiedź jest prosta i oczywista, TAK – każdy świadomy pracownik powinien znać strategię firmy, w której pracuje. Dlaczego ? bo łatwiej jest się utożsamić z przedsiębiorstwem, w którym wiadomo jakie są cele biznesowe, jaki jest kierunek prac i  po co spędzamy morze godzin nad danym projektem czy zagadnieniem.

Niestety wdrożenie strategii do przedsiębiorstwa nie jest taką prostą sprawą jakby mogło się wydawać na pierwszy rzut oka.

To nie działa tak, że przychodzą do firmy Ładni Panowie (lub Panie) z teczką pod pachą, pokazują najcudowniejszą prezentację w Power Poincie, mówią zespołom jak od dziś mają się zachowywać/pracować i już mamy wdrożoną STRATEGIĘ.
Często jest tak, że po tych wszystkich „meetingach” nie dzieje się KOMPLETNIE NIC. Ładni Panowie (lub Panie) wzięli pieniądze, poopowiadali o krainie mlekiem i miodem płynącej i totalnie nic z tego nie wyniknęło, dlaczego ?

Na to pytanie odpowiada kolejny artykuł, z ostatnio mojego ulubionego portalu Harvard Business Review:


Jednym z powodów, opisanym w artykule jest stwierdzenie, że strategie proponowane przez „Ładnych Panów” nie przedstawiają jasnych i przejrzystych zbiorów zasad, według których powinno się pracować, dlatego też mimo ogromnego zaangażowania dużej grupy osób nie można ich wdrożyć w życie, bo ciężko jest „połapać się” w plątaninie myśli i źle zdefiniowanych zasad.

Kolejnym częstym błędem jest przedstawienie celów biznesowych jako strategii, a prawda jest taka, że strategia ma pokazać nam drogę do osiągnięcia konkretnego celu. Więc strategią nie może być „Osiągnięcie 10% przyrostu nowych klientów w ciągu 2 m-cy”, tylko w jaki sposób chcemy to osiągnąć, jak będziemy do tego dążyć, z jakich narzędzi korzystać, jak się szkolić itd. Nie pokazuje się pracownikom do czego ma służyć ta cała STRATEGIA. Niestety ważne decyzje pozostają na samej „górze”  i nie docierają „niżej”, a należy pamiętać, że to zespoły będą pracować zgodnie z normami zawartymi w „dokumentach strategicznych”. Jeśli oni nie zrozumieją po co to wszystko to nie można mówić o wdrożonej strategii.

A dobrze dobrana strategia jest kluczem do sukcesu działalności przedsiębiorstwa. W artykule przytoczony został przykład brytyjskiej firmy zabawkarskiej, której akcje wzrosły ponda 600% w ciągu 5 lat i wszystko dzięki zmienionej strategii w przedsiębiorstwie.
Dlatego warto się dowiadywać, dopytywać, szukać i czytać jak pracuje ta nasza firma, co takiego robi, żeby osiągnąć swoje cele, jak je realizuje, czym się kieruje w wyborze tych celów, a jeśli po całym śledztwie okaże się, że ta nasza „robota” jest po nic, to warto zacząć szukać czegoś nowego 😉

Grafika pochodzi z http://www.topagentsplaybook.com/advanced-prospecting/use-strategy-win-listings-now/ 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak Pani przeprowadza analizę? Pytania rekrutacyjne na Analityka Biznesowego

Na moim ulubionym blogu o analizie znajduje się post z 99 pytaniami, które mogą pojawić się na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko analityka biznesowo/systemowego.
Przejdź do pytań
Od dziś będę opracowywać pytania znajdujące się na tej liście, co w konsekwencji pozwoli mi na sporządzenie obszernego materiału, który ułatwi przygotowanie się do skomplikowanego procesu rekrutacyjnego.  
Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że ile firm tyle różnych procesów i pytań kwalifikacyjnych, ale zagadnienia znajdujące się na liście „99 pytań” są na tyle uniwersalne, że można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że część z nich zostanie użyta w trakcie rozmów wstępnych.
No to lecimy :) pytanie na dziś to 
Jak Pani przeprowadza analizę?
Pierwsze co mi się nasunęło na myśl: „To zależy” 😉 , ale żeby na tym nie kończyć, to może napiszę od czego to tak naprawdę zależy.
Ostatnio miałam przyjemność być na warsztatach Przewodnik po analizie dla zdezorientowanych- Jak właściwie zabrać się za analizę i…

Jakie znasz rodzaje diagramów UML – lista 99

Dziś post krótki ale treściwy!
Takie podobno cieszą się największym zainteresowaniem 😊
Jakie Pani zna rodzaje diagramów UML ?
No i może ktoś się zdziwi, ale wszystkich diagramów UML jest 13😉 ale oczywiście korzystanie ze wszystkich na raz często mija się z celem, bo projekt np.: nie zakładał tworzenia diagramu rozlokowania, albo wymagane były tylko diagramy przypadków użycia, klas i sekwencji.

 Ale ! ale! ale ! to nie jest do końca tak, że jak czegoś na co dzień nie używamy to jest nieistotne i mało ważne.  
Bo jeśli np.: okaże się, że w ramach dokumentacji ma powstać jakiś „rysunek” obrazujący relacje pomiędzy odpowiednimi częściami systemu to nie zaczniemy tworzyć nowego typu diagramu tylko skorzystamy z diagramu Struktur Połączonych (bo na kiego grzyba koło na nowo wymyślać). A dlaczego z niego skorzystamy ? bo wiemy, że istnieje i do tego właśnie powinien zostać użyty. A gdybyśmy o nim nigdy nie słyszeli to prawdopodobnie tworzylibyśmy nowe, nikomu niepotrzebne struktury i di…

User Stories i Przypadki Użycia na liście 99

Dziś połączymy odpowiedź do trzech pytań z listy 99 😊
Proszę napisać wymganie w formie user stories. 
Proszę zapisać wymaganie w formie przypadku użycia.
Czym są sytuacje wyjątkowe w opisie przypadków użycia ?
No to może zanim zabierzemy się za konkretną odpowiedź, musimy wiedzieć (chociaż tak pokrótce), czym jest User Stories, a czym Use Case.

User Stories (US) – inaczej historyjki użytkownika (po angielsku zawsze lepiej to brzmi), są krótką notatką z konwersacji/wywiadu na temat działania systemu. Dzięki User Stories doprecyzowujemy wymagania z rozmowy z klientem. Tylko pamiętajmy, że nie są one po to, aby szukać winnych w razie ewentualnych niedomówień i nie powinny stanowić dowodów w „kwitach” na naszych klientów 😉. [2]
User Stories mają w sposób syntetyczny opisywać warunki, jakie powinny zostać spełnione z perspektywy użytkownika i cel, w jakim ta funkcja ma zostać przygotowana.  (definicję tę znalazłam w kursie Specjalistów Analizy)[3].
Ważne jest to, aby User Stories przedsta…