Dziś połączymy odpowiedź do trzech pytań z listy 99 😊
Proszę napisać wymganie w formie user stories.
Proszę zapisać wymaganie w formie przypadku użycia.
Czym są sytuacje wyjątkowe w opisie przypadków użycia ?
Proszę zapisać wymaganie w formie przypadku użycia.
Czym są sytuacje wyjątkowe w opisie przypadków użycia ?
No to może zanim zabierzemy się za konkretną odpowiedź, musimy
wiedzieć (chociaż tak pokrótce), czym jest User Stories, a czym Use Case.
User Stories (US) – inaczej historyjki użytkownika (po angielsku
zawsze lepiej to brzmi), są krótką notatką z konwersacji/wywiadu na temat
działania systemu. Dzięki User Stories doprecyzowujemy wymagania z rozmowy z
klientem. Tylko pamiętajmy, że nie są one po to, aby szukać winnych w razie ewentualnych
niedomówień i nie powinny stanowić dowodów w „kwitach” na naszych klientów 😉. [2]
User Stories mają w sposób syntetyczny opisywać warunki,
jakie powinny zostać spełnione z perspektywy użytkownika i cel, w jakim ta
funkcja ma zostać przygotowana. (definicję
tę znalazłam w kursie Specjalistów Analizy)[3].
Ważne jest to, aby User Stories przedstawiały perspektywę Użytkownika
i nie zawierała sugestii implementacyjnych czy pomysłu z rozwiązaniem. Nad poprawnością
i sensem US czuwa reguła INVEST ( opiszę ją w kolejnym poście, ponieważ stanowi
jedno z pytań z listy 99)
Wracając to pytania, szablon takiej historyjki może wyglądać
następująco:
Jako <rola> chcę <czynność>, aby <cel>, np.:
„Jako (rola) Sponsor chcę, (czynność) aby
system informował o aktywności użytkownika na jego kontach na Facebooku po to (cel) , aby jego znajomi również stali
się użytkownikami systemu”.
I jeśli wydaje się Wam, że to może za mało, za
krótko, to nie! nie myślcie tak, historyjka (ehh, jak to źle brzmi) jest właśnie
po to, żeby zwięźle, prosto i krótko przedstawić wymaganie naszego interesariusza.
Przypadki Użycia (Use Cases/UC) – a właściwie diagramy
przypadków użycia pozwalają na:
- Przedstawienie funkcjonalności systemu wraz z jego otoczeniem,
- Zaprezentowanie w sposób graficzny a zarazem bardzo przejrzysty własności systemu z punktu widzenia użytkownika.
Przykład: Zamodelowanie
Domu Makerskiego [1]
Taki diagram pokazuje co Użytkownik może wykonać z poziomu
Interfejsu Użytkownika, przedstawione są funkcjonalności i powiązania między nimi.
Aktorzy prezentują konkretnych użytkowników z podziałem na role (Użytkownik/Pracownik
DM).
Niestety sam diagram nie wystarczy 😉
Przypadki Użycia mają małą wadę, nie pokazują kolejnych kroków, jakie są wykonywane
w ramach danej aktywności (ale nie takie jest ich zadanie). Dlatego, aby wymaganie
w postaci UC było kompletne musi zostać opatrzone tabelą, z odpowiednim opisem:
Zbieranie wymagań w postaci przypadku użycia dla systemów informatycznych
nie będzie miało zastosowania dla rozwiązań nieposiadających interfejsu
użytkownika, lub dla wymagań niefunkcjonalnych/jakościowych.
Ostatnie pytanie dotyczyło przedstawienia sytuacji wyjątkowych, czym są w opisie przypadków użycia?
Jak sama nazwa wskazuje są to wszystkie sytuacje, scenariusze,
które pokazują odstępstwa od przebiegu głównego. W naszym przykładzie jest to
przerwa związana z niedziałaniem systemu zewnętrznego do przetwarzania zleceń,
ale mogą to być inne sytuacje wyjątkowe, wszystko zależy od kontekstu i
wymagania, które opisujecie 😊
Źródła:
[1] UML 2.1 Ćwiczenia, Praca zbiorowa pod redakcją Stanisława
Wryczy
[2] Oprogramowanie szyte na miarę, Michał Bartyzel
[3] Kurs Specjalistów Analizy- blog analiza IT
[4] https://designmodo.com/user-stories-ux/
- rysunek
Komentarze
Prześlij komentarz