Co z tą strategią?
Dużo ostatnio czytam na temat „dobrej strategii przedsiębiorstwa”, albo o tym, że „zawiodła nowa strategia firmy”, albo „udało się wdrożyć rewolucyjną strategię, która pozwoli na osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych” a tak później pomyślałam, czy szary pracownik firmy powinien znać tę całą STRATEGIĘ?
Po bardzo szybkim zastanowieniu uznałam, że odpowiedź jest prosta i oczywista, TAK – każdy świadomy pracownik powinien znać strategię firmy, w której pracuje. Dlaczego ? bo łatwiej jest się utożsamić z przedsiębiorstwem, w którym wiadomo jakie są cele biznesowe, jaki jest kierunek prac i po co spędzamy morze godzin nad danym projektem czy zagadnieniem.
Niestety wdrożenie strategii do przedsiębiorstwa nie jest taką prostą sprawą jakby mogło się wydawać na pierwszy rzut oka.
To nie działa tak, że przychodzą do firmy Ładni Panowie (lub Panie) z teczką pod pachą, pokazują najcudowniejszą prezentację w Power Poincie, mówią zespołom jak od dziś mają się zachowywać/pracować i już mamy wdrożoną STRATEGIĘ.
Często jest tak, że po tych wszystkich „meetingach” nie dzieje się KOMPLETNIE NIC. Ładni Panowie (lub Panie) wzięli pieniądze, poopowiadali o krainie mlekiem i miodem płynącej i totalnie nic z tego nie wyniknęło, dlaczego ?
Na to pytanie odpowiada kolejny artykuł, z ostatnio mojego ulubionego portalu Harvard Business Review:
Jednym z powodów, opisanym w artykule jest stwierdzenie, że strategie proponowane przez „Ładnych Panów” nie przedstawiają jasnych i przejrzystych zbiorów zasad, według których powinno się pracować, dlatego też mimo ogromnego zaangażowania dużej grupy osób nie można ich wdrożyć w życie, bo ciężko jest „połapać się” w plątaninie myśli i źle zdefiniowanych zasad.
Kolejnym częstym błędem jest przedstawienie celów biznesowych jako strategii, a prawda jest taka, że strategia ma pokazać nam drogę do osiągnięcia konkretnego celu. Więc strategią nie może być „Osiągnięcie 10% przyrostu nowych klientów w ciągu 2 m-cy”, tylko w jaki sposób chcemy to osiągnąć, jak będziemy do tego dążyć, z jakich narzędzi korzystać, jak się szkolić itd. Nie pokazuje się pracownikom do czego ma służyć ta cała STRATEGIA. Niestety ważne decyzje pozostają na samej „górze” i nie docierają „niżej”, a należy pamiętać, że to zespoły będą pracować zgodnie z normami zawartymi w „dokumentach strategicznych”. Jeśli oni nie zrozumieją po co to wszystko to nie można mówić o wdrożonej strategii.
A dobrze dobrana strategia jest kluczem do sukcesu działalności przedsiębiorstwa. W artykule przytoczony został przykład brytyjskiej firmy zabawkarskiej, której akcje wzrosły ponda 600% w ciągu 5 lat i wszystko dzięki zmienionej strategii w przedsiębiorstwie.
Dlatego warto się dowiadywać, dopytywać, szukać i czytać jak pracuje ta nasza firma, co takiego robi, żeby osiągnąć swoje cele, jak je realizuje, czym się kieruje w wyborze tych celów, a jeśli po całym śledztwie okaże się, że ta nasza „robota” jest po nic, to warto zacząć szukać czegoś nowego 😉
Grafika pochodzi z http://www.topagentsplaybook.com/advanced-prospecting/use-strategy-win-listings-now/
Grafika pochodzi z http://www.topagentsplaybook.com/advanced-prospecting/use-strategy-win-listings-now/
Wydaje mi się, że bardzo ważne jest określenie strategii już na samym początku, tak aby mieć wszystko pod kontrolą. Jeżeli chcecie usprawnić działanie firmy, to sprawdźcie sid ppk gdzie zespół doświadczonych konsultantów SID pomoże przygotować analizę wdrożenia oraz wykona implementację niezbędnych zmian do obsługi PPK w systemie SAP.
OdpowiedzUsuńmhm
OdpowiedzUsuń