Przejdź do głównej zawartości

ReQuest - Dzień analityka - Toruń 2017




Dziś miałam przyjemność uczestniczyć w „Dniach Analityka” czyli pierwszej konferencji ReQuest w całości poświęconej tematyce ogólnopojętej analizy.

Wydarzenie skierowane było nie tylko do analityków z ogromnym doświadczeniem ale też dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w świecie na styki IT i Biznesu. Wystąpienia prowadzone przez prelegentów były między innymi o:

Zarządzaniu analizą biznesową,
Zbieraniu wymagań, a właściwie o błędnych założeniach jakie można przyjąć jeszcze przed samym procesem zbierania,
Metodykach zwinnych i gdzie w nich jest miejsce dla analityka,
Fuckapach, czyli jak przekuć błędy popełnione w trakcie realizacji projektów na zasoby do dotarcia do celów biznesowych.

W ramach konferencji przeprowadzony został szereg warsztatów dziedzinowych.
Mi udało się uczestniczyć w dwóch :

Pierwszy - Coaching w analizie, na którym dowiedziałam się jakie stosowane są podejścia coachingowe w pracy analityka biznesowego, jak rozmawiać z biznesem, jak podejście coachingowe pozwala na poprawę efektywności współpracy w zespołach projektowych no i na koniec brałam udział w sesji coachingowej, w której mogliśmy przedstawić swoje aktualne problemy i przy pomocy różnych metod i narzędzi (głównie pytań otwartych ) próbowaliśmy je rozwiązać.

Po pierwszej godzinie warsztatu miałam wrażenie, że te całe KOŁczerstwo to taki trochę modny twór, który generuje w przedsiębiorstwach dodatkowe koszty i nikomu do niczego nie jest potrzebny, jednak na koniec naszego spotkania uznałam, że wiedza, którą tam przyswoiłam na pewno zmusi mnie to wprowadzenia kilku zmian w swoich procesach myślowych 😉 Brzmi patetycznie, ale tak trochę jest. Jarek Łojewski (bo tak nazywał się nasz KOŁCZ 😉 ) zmusił nas do totalnie abstrakcyjnego podejścia do trudnych tematów. Nie banował za głupie pomysły i pozwalał na „swobodny przepływ myśli” – jak to teraz czytam to brzmi trochę sekciarsko, ale powiem Wam, że jak się siedzi w grupie ludzi, w której każdy utożsamia się z Twoim problemem czy kłopotem i ma ochotę Ci pomóc, pokazać możliwe opcje rozwiązania to aż ciepło się robi na sercu 😉 polecam każdemu! Jeśli macie w swoich przedsiębiorstwach Kołcza – to korzystajcie!:)

Drugi – Przewodnik po analizie dla zdezorientowanych- Jak właściwie zabrać się za analizę i przejść zielonym lub czarnym szlakiem.

 Na ten warsztat udało mi się dostać tylko dlatego, że wygrałam konkurs, który Hania Tomaszewska (prelegentka) przeprowadziła na swoim FP analizait.pl. Miałam wrażenie, że wszystkie miejsca rozeszły się zanim ruszyła rejestracja ReQuestu 😊
Spotkanie niestety było bardzo krótkie, bo trwało zaledwie 70 min, ale w tym czasie udało się nam przejść przez najważniejsze kroki analizy biznesowej . Dowiedzieliśmy się od czego powinniśmy zaczynać naszą pracę, na jakie elementy zwrócić uwagę i jak planować działania w poszczególnych etapach. Otrzymaliśmy schematy, „checklisty”, które na pewno ułatwią nam pracę w przyszłych zadaniach i projektach. 😊

Ogromnie się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tym wydarzeniu i poczuć się częścią, póki co, niewielkiej społeczności jaką są analitycy biznesowo systemowi ! Mam nadzieje, że będzie mi dane uczestniczyć w kolejnym reQueście już za rok 😊

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak Pani przeprowadza analizę? Pytania rekrutacyjne na Analityka Biznesowego

Na moim ulubionym  blogu o analizie znajduje się post z 99 pytaniami, które mogą pojawić się na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko analityka biznesowo/systemowego. Przejdź do pytań   Od dziś będę opracowywać pytania znajdujące się na tej liście, co w konsekwencji pozwoli mi na sporządzenie obszernego materiału, który ułatwi przygotowanie się do skomplikowanego procesu rekrutacyjnego.   Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że ile firm tyle różnych procesów i pytań kwalifikacyjnych, ale zagadnienia znajdujące się na liście „99 pytań” są na tyle uniwersalne, że można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że część z nich zostanie użyta w trakcie rozmów wstępnych. No to lecimy :) pytanie na dziś to     Jak Pani przeprowadza analizę? Pierwsze co mi się nasunęło na myśl: „ To zależy ” 😉 , ale żeby na tym nie kończyć, to może napiszę od czego to tak naprawdę zależy. Ostatnio miałam przyjemność być na warsztatach Przewodnik po analizie dla zdezorientowanych- J

Jakie znasz rodzaje diagramów UML – lista 99

Dziś post krótki ale treściwy! Takie podobno cieszą się największym zainteresowaniem 😊 Jakie Pani zna rodzaje diagramów UML ? No i może ktoś się zdziwi, ale wszystkich diagramów UML jest 13 😉 ale oczywiście korzystanie ze wszystkich na raz często mija się z celem, bo projekt np.: nie zakładał tworzenia diagramu rozlokowania, albo wymagane były tylko diagramy przypadków użycia, klas i sekwencji.  Ale ! ale! ale ! to nie jest do końca tak, że jak czegoś na co dzień nie używamy to jest nieistotne i mało ważne.   Bo jeśli np.: okaże się, że w ramach dokumentacji ma powstać jakiś „rysunek” obrazujący relacje pomiędzy odpowiednimi częściami systemu to nie zaczniemy tworzyć nowego typu diagramu tylko skorzystamy z diagramu Struktur Połączonych (bo na kiego grzyba koło na nowo wymyślać). A dlaczego z niego skorzystamy ? bo wiemy, że istnieje i do tego właśnie powinien zostać użyty. A gdybyśmy o nim nigdy nie słyszeli to prawdopodobnie tworzylibyśmy nowe, nikomu

User Stories i Przypadki Użycia na liście 99

Dziś połączymy odpowiedź do trzech pytań z listy 99 😊 Proszę napisać wymganie w formie user stories.  Proszę zapisać wymaganie w formie przypadku użycia. Czym są sytuacje wyjątkowe w opisie przypadków użycia ? No to może zanim zabierzemy się za konkretną odpowiedź, musimy wiedzieć (chociaż tak pokrótce), czym jest User Stories , a czym Use Case . User Stories (US) – inaczej historyjki użytkownika (po angielsku zawsze lepiej to brzmi), są krótką notatką z konwersacji/wywiadu na temat działania systemu. Dzięki User Stories doprecyzowujemy wymagania z rozmowy z klientem. Tylko pamiętajmy, że nie są one po to, aby szukać winnych w razie ewentualnych niedomówień i nie powinny stanowić dowodów w „kwitach” na naszych klientów 😉. [2] User Stories mają w sposób syntetyczny opisywać warunki, jakie powinny zostać spełnione z perspektywy użytkownika i cel, w jakim ta funkcja ma zostać przygotowana.  (definicję tę znalazłam w kursie Specjalistów Analizy )[3]. Ważne jest to,