Przejdź do głównej zawartości

Jak Pani przeprowadza analizę? Pytania rekrutacyjne na Analityka Biznesowego

Na moim ulubionym blogu o analizie znajduje się post z 99 pytaniami, które mogą pojawić się na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko analityka biznesowo/systemowego.
Przejdź do pytań 

Od dziś będę opracowywać pytania znajdujące się na tej liście, co w konsekwencji pozwoli mi na sporządzenie obszernego materiału, który ułatwi przygotowanie się do skomplikowanego procesu rekrutacyjnego.  

Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że ile firm tyle różnych procesów i pytań kwalifikacyjnych, ale zagadnienia znajdujące się na liście „99 pytań” są na tyle uniwersalne, że można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że część z nich zostanie użyta w trakcie rozmów wstępnych.

No to lecimy :) pytanie na dziś to 

  Jak Pani przeprowadza analizę?

Pierwsze co mi się nasunęło na myśl: „To zależy😉 , ale żeby na tym nie kończyć, to może napiszę od czego to tak naprawdę zależy.

Ostatnio miałam przyjemność być na warsztatach Przewodnik po analizie dla zdezorientowanych- Jak właściwie zabrać się za analizę i przejść zielonym lub czarnym szlakiem prowadzonych przez Hanie Tomaszewską (twórczynią mojego ulubionego bloga)



W trakcie spotkania otrzymaliśmy gotowe odpowiedzi na to dość osobliwe pytanie. Hania podarowała nam cztery checklisty. Trzy z nich prezentowały kroki, które należy wykonać prowadząc analizę dla klienta zewnętrznego a czwarta dotyczyła analizy produktu. 

No i od tego wyszłabym odpowiadając na takie pytanie. Zaznaczyłabym dla kogo prowadzę analizę i opowiedziałabym o swoim doświadczeniu (w moim przypadku praca z klientem zewnętrznym)

Na początek zdefiniowałabym potrzeby – problemy i możliwości, z którymi należy się zmierzyć w trakcie trwania projektu, następnie określiłabym cel i napisała uzasadnienie biznesowe. Kolejnym krokiem, byłoby określenie dziedziny i struktury organizacyjnej biznesu, dla którego tworzymy system. Jak już mamy podstawowe informacje o przedsiębiorstwie możemy zabrać się za procesy biznesowe i określenie wszystkich osób, na których wpływa nasz projekt (Interesariusze).

Później należałoby zebrać wszystkie wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne, oszacować pracochłonność i określić ich priorytety.

Na koniec warto byłoby sprawdzić skuteczność wprowadzonych rozwiązań i zebrać naukę z przeprowadzonego procesu.

Myślę, że taka odpowiedź byłaby satysfakcjonująca dla przyszłego, potencjalnego pracodawcy. 



Komentarze

  1. Myślę, że analityka biznesowa jest aktualnie w fazie rozwoju, nie tylko w naszym kraju. Nie da się jednak ukryć rosnącej popularności w tym zakresie, którą można zaobserwować poprzez coraz to nowsze aplikacje umożliwiające przetwarzanie danych, jak chociażby te: klik

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj. Zdecydowanie analiza biznesowa bardzo się obecnie rozwija, tudzież bardzo się rozwinęła. Zapotrzebowanie na dobrych analityków bez przerwy rośnie. W końcu każdy lubi mieć jasno i czytelnie przeanalizowane dane. A tak dla przykładu, osoby, które pracują na sidgroup.pl niewątpliwie znają się na swojej robocie i dlatego też mają wspomnianej pracy, aż tak wiele :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Według mnie, żyjemy w czasach gdzie bez dokładnej analizy danych żadna większa firma nie jest w stanie funkcjonować na 100% a często nawet utrzymać na rynku:) Z tego trzeba korzystać. Na szczęście powstaje już wiele narzędzi takich jak: sap bi warte każdej inwestycji:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jakie znasz rodzaje diagramów UML – lista 99

Dziś post krótki ale treściwy! Takie podobno cieszą się największym zainteresowaniem 😊 Jakie Pani zna rodzaje diagramów UML ? No i może ktoś się zdziwi, ale wszystkich diagramów UML jest 13 😉 ale oczywiście korzystanie ze wszystkich na raz często mija się z celem, bo projekt np.: nie zakładał tworzenia diagramu rozlokowania, albo wymagane były tylko diagramy przypadków użycia, klas i sekwencji.  Ale ! ale! ale ! to nie jest do końca tak, że jak czegoś na co dzień nie używamy to jest nieistotne i mało ważne.   Bo jeśli np.: okaże się, że w ramach dokumentacji ma powstać jakiś „rysunek” obrazujący relacje pomiędzy odpowiednimi częściami systemu to nie zaczniemy tworzyć nowego typu diagramu tylko skorzystamy z diagramu Struktur Połączonych (bo na kiego grzyba koło na nowo wymyślać). A dlaczego z niego skorzystamy ? bo wiemy, że istnieje i do tego właśnie powinien zostać użyty. A gdybyśmy o nim nigdy nie słyszeli to prawdopodobnie tworzylibyśmy nowe, nikomu

User Stories i Przypadki Użycia na liście 99

Dziś połączymy odpowiedź do trzech pytań z listy 99 😊 Proszę napisać wymganie w formie user stories.  Proszę zapisać wymaganie w formie przypadku użycia. Czym są sytuacje wyjątkowe w opisie przypadków użycia ? No to może zanim zabierzemy się za konkretną odpowiedź, musimy wiedzieć (chociaż tak pokrótce), czym jest User Stories , a czym Use Case . User Stories (US) – inaczej historyjki użytkownika (po angielsku zawsze lepiej to brzmi), są krótką notatką z konwersacji/wywiadu na temat działania systemu. Dzięki User Stories doprecyzowujemy wymagania z rozmowy z klientem. Tylko pamiętajmy, że nie są one po to, aby szukać winnych w razie ewentualnych niedomówień i nie powinny stanowić dowodów w „kwitach” na naszych klientów 😉. [2] User Stories mają w sposób syntetyczny opisywać warunki, jakie powinny zostać spełnione z perspektywy użytkownika i cel, w jakim ta funkcja ma zostać przygotowana.  (definicję tę znalazłam w kursie Specjalistów Analizy )[3]. Ważne jest to,